Saturday, November 21, 2015

Resepi Ayam Tandoori

RESEPI AYAM TANDOORI MAMAK HAJI
BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:

- 6 atau 8 ketul ayam yang disingkirkan lemak-lemak yang berlebihan.
- 1/2 cawan atau 125 gm yoghurt asli / Greek-Style. (nestle cawan kecil).
- 2 sudu besar rempah tandoori.
- 2 sudu besar pes halia bawang putih dilurkan kesemua ketulan ayam.
- 2 sudu besar jus limau nipis.
- 1 sudu garam masala. *saya tak letak sbb takde
- 1/2 sudu kecil serbuk jintan putih.
- 1 sudu kecil
- 2 sudu besar daun ketumbar segar yang dicincang halus.
- 2 sudu besar minyak masak. Minyak ini bukan untuk apa..tak bagi melekat bila goreng dengan minyak sedikit.
- 1/2 sudu kecil serbuk pewarna oren merah ..kalar kesukaan mamak. kalau tak ada tambah serbuk kunyit sedikit. (saya tak letak)
- 1 biji bawang labu bersaiz besar dihiris bulat.
- Garam dan perasa makanan (aji) secukup rasa. Tak mahu aji guna gula sikit.


CARA-CARA PENYEDIAAN:
1. Penyediaan Pes Tandoori- 4 sudu besar air stok ayam atau air biasa dengan adun serbuk tandoori, garam masala, serbuk jintan putih, lada putih dan minyak. Masak di atas dapur dengan api kecil dan Jadikan pes.

2. Masukan yoghurt, daun ketumbar dan pes tandoori (telah sediakan) dan garam secukup rasa kalau nak warna tandoori ayam anada berwarna merah menyala masukkan pewarna kalau tak apa. Gaul sebati adunan ini.

3. Ketulan ayam bahagian tebal daging, kelar sedikit dan tekan sedikit dan masukkan pes campuran garam + serbuk cili dan jus limau nipis. Ini untuk daging yang tebal cepat masak dan juga bahagian dalam daging itu berasa.
4. Masukkan semua ketulan ayam dalam pes tandoori yang telah sediakan. Tentukan ketulan ayam disaluti dengan baik.

5. Peram selama lebih dari sejam atau yang terbaik se malaman di peti sejuk bahagian dingin.

6. Panaskan kuali leper tak melekat kalau ada..kalau tak ada kuali biasa pun boleh..masukkan sedikit minyak masak dalam 1/4 bahagian ketulan ayam dan goreng dengan api dapur yang sederhana. jangan hangus kita cuma nak keluarkan air ayam yang berlebihan. Goreng dalam 50% masak.

7. Sementara itu panaskan oven dalam suhu 180 C bersama chargrill plate (plate bakar). Sapukan minyak selaput nipis di permukaan chargrill. Susun hirisan bawang yang dipotong bulat di atas. Hirisan bawang ini bukan saja memberi haruman kepada ayam tetapi ia menentukkan pengudaraan baik di bawah ketulan ayam dengan permukaan plate chargrill itu. Kadangkala permukaan ketulan ayam akan berair sangat dan bila sejat isi ayam akan melekat. kalu bakar ayam penuh buat begini.



8. Masa pembakaran awal ada lah 30-40 minit, selepas itu terbalikan ketulan ayam dengan sapukan pes yang berlebihan itu di permukaan ketulan ayam. Bakar kembali dalam 40 minit lagi dan sapukan minyak sekali kala pada ketulan ayam supaya permukaannya tidak kering. Tunggu hingga ketulan daging ayam bertukar kepada warna keemasan, ambil seketul cuba potong dan pastikan ia masak dengan sempurna.

Selamat mencuba!

Salam ceria,
Anis

No comments: