Thursday, January 15, 2015

Bawa bekal ke sekolah cara mudah atasi keracunan makanan.

Sesi persekolahan dah bermula bagi tahun 2015. Alhamdulillah, auni dan A'isy seronok menjalani sesi persekolahan macam biasa. Untuk Auni mama masih bekalkan makanan dan minuman untuk sekolah kebangsaan dan KAFA sama macam tahun lalu. Bukan atas sebab dia tak pandai belanja kat kantin tapi sebab banyak kes keracunan makanan buat mama tekad untuk sediakan bekal makanan kesekolah dari hari pertama lagi. 

keracunan makanan

Dari pemerhatian mama dan "hasil sembang2" dengan auni ramai juga kawan-kawan sekolah dia yang bawa bekal. Seronok mama dengar sebab memang masakan rumah adalah yang terbaik buat mereka. SEbab, jika kita sendiri yang sediakan makanan, kita boeh kawal garam, gula dan perasa yang digunakan. Bukan itu saja kita juga memang yakin yang makanan itu disediakan dengan bersih dan bukan bahan-bahan yang dah luput tarikh.

Namun saya faham, bagi ibu-ibu yang berkerjaya berhadapan dengan kekangan masa. Ibu jangan susah hati, ibu boleh sediakan makanan yang ringkas-ringkas contoh sandwich, nasi goreng, pasta goreng dan menu-menu lain yang penyediaannya ringkas. InshaAllah usaha kita ini berbaloi.

Sampai sini saje celoteh saya untuk kali ini. InshaAllah nanti saya kongsikan resepi-resepi mudah untuk bekal sekolah anak, semoga bantu beri idea buat supermak diluar sana. Till we meet again!

Me,
Anis Hussin

No comments: