Friday, January 16, 2015

Resepi nasi ayam 30 minit!

Nasi ayam memang kegemaran Auni dan A'isy. Nasi ayam juga menu wajib ada dalam setiap minggu dirumah saya. Rasanya semua orang pandai buat nasi ayam ni sebab memang sempoi je penyediaannya. Tak dinafikan memang banyak resepi nasi ayam pelbagai versi diblog2 masakan....tapi korang meati xpernah jumpa NASI AYAM 30 minit kan???? Kan????

Hihi....nak dijadikan cerita, satu hari ni saya memang kelam kabut pergi ke HQ shaklee disubang untuk beli vitamin2 yang saya kena COD hari itu juga dan saya terlupa yang saya janji dengan anak2 nak masak nasi ayam haritu dek kerana kalut sangat. 

dalam perjalanan pulang dari shaklee saya baru teringat yang saya janji nak masak nasi ayam....masa tu jam dah pukul 12 tengahari saya kena jemput A'isy kat sekolah dan 12.50 giliran auni pulak....mana nak sempatkan nak masak nasi ayam, ayam pun beku dlm freezer.....so tengah kusut pikir tu tiba2 saya nampak stesen minyak petron. Terus dapat idea. Saya singgah PETRON dan beli ayamas yang ada jual kat situ memang ayam panggangnya boleh tahan, perisa kegemaran kami ialah percik.



Balik rumah saya hanya perlu masak nasi ayam aje, ayamnya dah ada hehe....pastu buat sup kosong dan potong timun dan tomato. 


Nasi ni letak kiub ayam jer xde stok ayam sebab ayamnya instant hehe


Sup pon sup segera, bawang merah, bawang putih, kiub ayam bg rasa...pehtu tabur le daun bawang ngan daun sup hihi.....nampak sedap juga 


Tadaaaa......  siap nasi, sup, ayam, sos serta timun dan tomato



Total masa yang diambil hanya 30 minit tau....Alhamdulillah Auni balik jam 12.50 tu dan boleh makan dan boleh bersiap untuk ke KAFA. Hebatkan mama hihi...

p/s: kalau2 ada tetamu "adhoc" boleh cuba trick ni tau ^_^

Sekian tips mama....sampai jumpa lagi!

No comments: