Monday, January 5, 2015

Tips elakkan pinggan mangkuk penuh dalam sinki

Tak boleh blah tajuk tu kan....kiki. tapi memang tau ramai ibu2 yang mengalami situasi ni especially yang anak ramai dan rapat-rapat tu. Maklumlah semua nak diuruskan memang terkejar2 kan. 


ni pencuci pinggan peberet saya!


Biasa macam ni lah pemandangan bila tak terus basuh lepas masak kan??? So bila banyak dah jadi pening dan malas nak basuh....so tangguh bila free tu yang jadi penuh sinki huhu....

So macam saya setiap kali saya masak saya akan terus basuh mangkuk ke kuali ke apa jugak la perkakasan memasak saya tu supaya bila siap masak siap basuh skali. 

So bila makan, lepas makan cuma basuh pinggan yang guna makan tadi. Anak yg besar suruh basuh terus pinggan dan gelas lepas makan. Malam sebelum masuk tido saya akan pastikan takde pinggan amangkuk dlm sinki supaya esok bangun pagi boleh terus masak tak perlu nak kemas dapur sinki segala. So dengan cara ini, kerja lebih teratur dan paling penting sarapan cepat disediakan.

Semoga membantu ibu-ibu yang rimas rumah berserak macam saya. 

No comments: